onsdag den 7. oktober 2009

Gi mig blå!

I torsdags farvede jeg fibre til en vest jeg havde tænkt mig at "opfinde".
Fredag/lørdag spandt jeg så mens jeg udtænkte mønsteridéer og søndag strikkede jeg.

Jeg er virkelig dårlig til at strikke uden mønster, men jeg kunne godt tænke mig at strikke en vest til min datter i en helt bestemt facon og i øvrigt skulle den strikkes i forskellige retninger, sådan lidt modul-agtigt. Faconen viste sig at være overraskende nem at ramme, eller også var jeg bare usædvanlig heldig. Jeg trævlede kun op een gang, fordi et forstykke viste sig at blive for stort/for langt.

Det med at strikke på forskellige led'er viste sig væsentligt sværere, og jeg endte med at slå mig til tåls med lidt strik på langs under armene og lidt bagpå. Vesten blev fin. Jeg begriber ikke at jeg har glemt at fotografere den - billeder må komme senere.

Fibrene farvede jeg lidt på må og få med et skvæt turkis og lidt gult og vupti: Grønt som altid:

Okay, også lidt blåt og gult, men billedet snyder, hovedindtrykket af det færdige garn og vesten er altså: Grønt.
Tirsdag havde jeg en aftale med en tidligere kollega. Aftalen involverede - udover scones fra van Hauen, kaffe og det udsøgte selskab, også lidt håndarbejde og mandag aften kom jeg i tanker om at farve nogle fibre til lejligheden, lyntørre dem og medbringe rok.
Igen lidt spontan farvesjaskeri, dog med et vagt fortsæt om, at resultatet skulle blive blåligt. Jeg tilsatte kun en mikro-lillesmule gult. En LILLE BITTE smule.
Men fibrene blev saftigt grønne. Svagt blålige sine steder, men ellers max grønne, på den dejlige, forårsagtige måde, men bare ikke BLÅ som jeg havde tænkt mig.
Jeg begreb ikke hvad der var svipset, men i tirsdag aften VILLE jeg altså have blå fibre, og da jeg heldigvis ikke havde mere gul farve blandet op, fik jeg omsider blå!!


..og orange garn også, men det er en anden histore og den handler om julegaver, så bare lad som ingenting.
Bagerst ses mine BLÅ fibre, med et skvæt bordeaux, som jeg aldrig helt ved hvordan falder ud. Tit bliver bordeaux lidt lilla, især hvis den er fortyndet lidt for tyndt som her.
Forrest på billedet ses - med røg og damp - et par krydsnøglede portioner sokkegarn. Jeg har eksperimenteret lidt med at sætte et nøgle garn ned i en beholder med forholdsvis tyndt fortyndet farve, så farven går halvt op på nøglet. Det giver en sjov, skæv og uregerlig fordeling af farven i korte frekvenser. Når nøglet er tørt, vikler jeg det op i et nyt krydsnøgle, og farver igen på samme måde igen, enten med samme farve i en anden nuance eller med en kontrastfarve. Resultatet bliver rigtigt spændende, synes jeg.
Før jeg gik i gang med gårsdagens farvning, ledte jeg i øvrigt i lang tid efter oplysninger om, hvor længe og ved hvilken temperatur man fikserer farverne, hvis man bruger sin ovn i stedet for mikrobølgeovnen, som jeg plejer.
Til sidst gav jeg op og skrev om hjælp hos Karin og det er derfor jeg kan afsløre at omtrent halvanden time v. 200 grader giver fint, friskbagt fiber i farver.
Man skal selvfølgelig sætte sine fibre i en kold ovn, så de bliver varmet langsomt op. Desuden skal de være dækket til, så de ikke "koger tørre" undervejs, og man skal som sædvanligt være omhyggelig med at lade dem køle langsomt af, for at undgå filtning.
Jeg gav mine fibre 1½ time i ovnen ved de der 200 grader, og lod dem derefter stå i yderligere en halv time i slukket ovn, for at "give dem det sidste", og farven ser ud til at sidde fint, minimal afsmitning i skyllevandet.

Ingen kommentarer: