fredag den 18. december 2009

Julehemmeligheder

Åh, det er så svært at strikke-blogge i december, for en hel del håndarbejde handler jo om tophemmelige julegaver, og jeg bliver til stadighed overrasket over hvem der læser med her, så jeg må vogte mine ord og billeder.

Men så er der jo de gaver jeg har fået!
Eftersom jeg har fødselsdag nytårsaften forventes der en ordentlig afhandling af en ønskeseddel fra min hånd i slutningen af november, og efter nogen tids sveden over dén, skrev jeg også "En strikketaske som nogen har fået *kollega fra min boghandlertid* til at sy". Efter lidt betænkningstid strøg jeg den dog igen, for jeg nænnede ikke at belemre kær kollega med min familie, og jeg ville ikke risikere at få en af de turkise strikketasker i kunstlæder, som jeg ellers har set skræmmende billeder af på nettet.
Men så, i begyndelsen af december kom der en pakke. Med lige præcis sådan en taske som jeg havde ønsket mig i hemmelighed. Begejstringen har ikke lagt sig, og jeg transporterer lykkeligt og elegant mine striksager rundt allevegne i den hjemmelavede strikketaske, der er lige præcis som den skal være. Syersken bag er fuldstændigt genial, og udover at være god til at sy - en dunkel håndarbejdsafkrog jeg ikke selv tør bevæge mig ind i - er hun også betænksom og kærlig og klog.

Og billeder skal der til! Lige for tiden er kameraet dog forsvundet, så de kommer liiige lidt senere.

I julegave - lidt fremskyndet på grund af kvindelig intuition - har jeg også fået en Lervad rammevæv.
Det er jo fantastisk spændende nyt land der skal erobres, og nu hvor jeg - efter lidt hovedbrud og adskillige besøg på Youtube har fundet ud af at "warpe" den (sætte trend på....jeg ved ikke hvad det rigtige danske fagudtryk er) og er gået i gang med at væve, er jeg en lille smule blændet af alle de nye muligheder der nu igen ligger for mine fødder. Og en lille smule foruroliget over alle de ting jeg helt sikkert gør på en helt forkert måde, fordi jeg gætter og prøver mig frem. Men det ser fint ud! Og det skrider frem.
Med væven fulgte lidt trendtråd i tynd bomuld, det har jeg brugt sammen med noget rigtigt sjusket spundet totrådet merino/silke og med lidt fantasi - og noget kantbånd til kanterne, der ikke er så pæne i starten - kan det nok blive et fornuftigt "første vævede tørklæde".

Og billeder følger, naturligvis. Så snart jeg får lokaliseret det der kamera.

Tjalfe er blevet far i dag. Efter et herligt besøg af en sød (og tålmodig) løbsk hunhund for nogle måneder siden, er han i dag blevet far til et kuld black tan og ruby Cavalierer. Jeg havde ingen cigarer så han fik et dejlig stykke tørret lever i stedet, for at fejre begivenheden. På søndag tager jeg på barselsbesøg (og så HAR det kamera bare at være dukket op!!)

Jeg har også kartet alt lammeulden og spundet en god portion af det. Den ene ham er stadig silkeblød og den anden - som der er mest af - føles mere kradsende. Men det er supernemt og dejligt at spinde, så jeg har fyldt et par spoler og fantaserer om striktrøjer. Jeg har også for nogen tid siden fået løfte om en ham fra Dana, så jeg venter med at tage endelige beslutninger til jeg har set hvordan sådan en spelsau-ham ser ud og føles, måske kan man blande de to typer uld til en mønstret islænder-agtig sag....

Ingen kommentarer: