mandag den 3. november 2008

Monopolets helte

Oh fryd og glæde over DR2s serie om Monopolets helte, der igår handlede om børne-tv gennem tiderne.


Alene jinglen fra "Legestue" sendte mig lige lukt hen i 70'ernes halvsøvninge aftener, hvor min bror og jeg andægtigt slugte den halve times underholdning for børn.

Et halvandet sekunds klip fra den der børnetime med Jesper Klein og en meget stor bamse som han putter i seng, afkræftede endelig mine bekymringer om hvorvidt dét var noget børnetime-tv jeg selv havde opdigtet. I min begejstring hørte jeg slet ikke hvad dét program hed, og selvom jeg med de voksne tv-briller på, nok synes det var en usædvanlig klumset og u-nuttet bamse, så var jeg rigtig glad for dén serie da jeg var lille. Og dengang var bamsen bare sød, verden var kæmpestor, og børnetimen, der i virkeligheden kun var en halv (time) var dagens højdepunkt.


Fokus har flyttet sig en hel del siden dengang og når man ser sådan en udsendelse om fjernsyn for børn i relief mod fænomener som Cartoon Network, der sender bevidstløse tegneserier hele døgnet rundt, så får man sådan en tom, plastik-agtig fornemmelse og føler sig meget, meget gammel midt i trediverne.


Hvilket minder mig om forleden aften, hvor datters skolekor deltog i et "Syng Dansk" arrangement i det lokale Gjethus. Jeg elsker at synge og jeg er glad for at hun også så gerne gør det, men jeg er blevet så frygteligt sentimental, at ved de første spæde strofer måtte jeg nærmest hulke af rørelse og dét er jo pænt pinligt i sådan en stor forsamling af fattede forældre, der smiler stift over deres dygtige poder.

Så er det godt at have medbragt en søn man kan flå op på skødet og gemme sig lidt bag. Og i hemmelighed tørre øjnene i hans krave.


Jeg strikker løs på mit falklandsgarn, jeg valgte at forsøge mig med yndlingsmønster, og det falder ikke helt tosset ud. Jeg synes stadig mønsteret drukner lidt i farverne, men jeg kan godt lide zig-zag effekten og er ihvertfald nødt til at strikke lidt mere før jeg dømmer mønsteret ude. Men måske skal jeg gå en pind op, eller tage et par masker i bredden for at få garnet til at slå til til et tørklæde der bliver langt nok, for jeg har kun 200 gram, og de forsvinder hurtigt i et kraftigt tørklæde. Eller måske skal jeg bare bestille noget mere uld.


2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det lyder bare så dejligt med dit gensyn med børnetimen fra 70'erne, Annie. Jeg prøvede at søge på dr.dk og fik denne scene frem, hvor Jesper Klein synger godnat for en kæmpe bamse:
http://www.dr.dk/bonanza20_assets/Entrance.aspx/cat/8/Video/55555/title_ast/asc/1/Helmer_s_godnatsang
Jeg forstår virkelig godt, at du synes bedre om den tids børne-tv, end Cartoon Network.

Annie sagde ...

Tusind tak, Madame.
Jeg fik heller ikke fat i, at Jesper Klein hed Helmer, men jeg kan tydeligt huske godnatsangen! Det er de besynderligste lommer der findes i eens hukommelse, men jeg kunne nynne med på godnatsangen med det samme.