tirsdag den 1. april 2008

Plantefarvning

...er det nye sort!
Eller, det er det jo forhåbentlig ikke, men jeg er vældigt optaget af teorierne bag og metoderne der skal til. Jeg har indkøbt lidt hvid uld og lidt Alpaca på tilbud, og så har jeg bestilt Kraprod der skulle komme een af disse dage (sammen med min pakke fra Amerika, I might add - nuj hvor jeg glæder mig til dén også!!)
Jeg havde også bestilt birkeblade, der desværre viste sig at være udsolgte, så de gule farver må vente lidt endnu, men ikke særligt længe:



Næææææsten sprunget ud. Giv mig lige et par dage mere med sol, så må de vist overgive sig.

Mens jeg alligevel inspicerede birketræerne, fik jeg også vasket mit uldgarn, og ja, jeg har planlagt at snyde og overfarve det babyblå med gul, for at se om jeg kan få en totalt-yndlingsgrøn.
Mit spindetræ er helt genialt til at tørre vådt garn på.



Og så kunne jeg jo ligeså godt lige sætte en tændstik til lidt træ på min bålplads som jeg allerede elsker, og vupti, det dejligste bål! Og så fik jeg også sat min improviserede "bålbænk" op og den blev endnu bedre end forventet.
I weekenden krydser jeg fingre for godt vejr til saltdejsmørbrad og bagte kartofler i bålet.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg krydser fingre for godt vejr i weekenden. Og lige en fodnote. Der er for mig at se ingen grund til at bestille tørrede planteting hjem, der farver gult. Næsten alt, hvad du finder af plantemateriale her til lands farver gult, birkeblade, lyng osv. Dog kan man finde svampe, der giver rødlige/orange nuancer og brunlige. Men de fleste ting giver altså gule nuancer, som så er HAMMERGODE at overfarve med indigo - jeg lavede noget sindssygt flot limegrønt garn sammen med Birthe sidste år.

Annie sagde ...

Jeg er jo bare utålmodig, Karin :o)